Bliv bedre til kommunikation og konflikthåndtering
Din kommunikation afslører hvordan du har det
Ved du egentligt hvad der kommer ud af munden på dig?
Eller måske er det kropssproget eller din adfærd der kommunikerer for dig, og som fortæller hvordan du i VIRKELIGHEDEN har det?
Det kan være svært at skifte kropssprog, for kroppen afslører som oftest hvordan vi har det dybest inde. Ligesom vores tonefald. Ligesom hvordan vi kommunikerer med omverdenen.
Når vi kommunikerer sker det på mange planer, og det tager udgangspunkt i hvordan vi har det.
Dine tidligere oplevelser former hvordan du reagerer, responderer eller går ind i verden på.
Er det med tillid, frygt, vrede, glæde eller afsky?
Er du i en konflikt…
…kan du have tendens til at pege fingre... "Det er den andens skyld", eller "jeg er skyld i det hele". Det er aggressiv/ submissiv adfærd.
Når du arbejder med din kommunikation eller adfærd i en konflikt, så er det første step at blive bevidst om HVORDAN du kommunikerer.
De fleste sejler lidt mellem submissiv og aggressiv kommunikation. De kæmper VIRKELIG med at være assertive, og det er bestemt ikke nemt, hvis man ikke er vant til at kommunikerer på denne måde.
Overskrider andre dine grænser ved eksempelvis at kommentere på hvordan du lever dit liv (Uden at det overhovedet har indflydelse på dem), så kan du med assertiv kommunikation sætte en grænse ved at sige: “Det ønsker jeg ikke at snakke om. Det et privat”.
Hvis vedkommende ikke stopper eller kommer med hentydninger, så er det ok at sige: “STOP, nu er det nok”.
Husk, at så snart du begynder at forsvare eller argumentere for dine handlinger, så er du til forhandling.
(Tænk på konteksten og om det giver mening for dig i netop den situation du tænker på)
Vær insisterende og fortæl konsekvenserne . “Hvis du ikke stopper nu, så går jeg…”
Eller du kan bede vedkommende om at gå.
Det handler om grænser, og det kan du læse mere om her i bloggen.
Grænser over for familiemedlemmer, venner, kollegaer eller nogle helt andre.
Selv i de nærmeste relationer har du ret til at sige fra. Ofte handler det om gamle roller, som har brug for at blive revurderet og reguleret.
Så når du indgår i en konflikt, da husk:
Hvilket ansvar har du selv i den?
Har du brug for at sige stop? Har du brug for at sige: “Det er ikke mit ansvar”. Eller har du brug for at være nysgerrig, ufordømmende og tålmodig?
Ønsker du at løse problemet? Hvis “ja”, da indgå i en dialog, hvor du nysgerrigt stiller spørgsmål til modparten. En dialog hvor du tør være ansvarlig for din egen kommunikation og hoppe ud af "dramaet". Hoppe ud af redder-rollen, offerrollen og bøddelrollen.
Afgrænsningen mellem dig og dine omgivelser kan lige nu være…
…udtværet, pløret og fuld af negative følelser, der blot påvirker hinanden i en uendelighed, hvis ikke du tager det første skridt til at hoppe ud af dramaet.
Du kan starte med ordene...
"Jeg bliver frustreret når..."
"Jeg har behov for..."
"Jeg bliver ked af det når..."
"Jeg vil øve mig på..."
"Jeg har lyst til..."
"Jeg er nysgerrig på når.."
"Jeg vil ikke finde mig i"
“Det er privat”
Husk at lade være med at generalisere den anden... Det er aggressiv adfærd og kommunikation.
Husk at når du udvikler dig og bliver tydeligere på at tage ansvar for egen kommunikation i en konflikt, så kan der stadigvæk gå lang tid før den anden hopper med på vognen.
Hvis den anden bliver ved med at tale aggressivt, kan du bestemt sige... "Sådan vil jeg ikke tales til. Det stopper nu. Når du er klar til at tale ordentligt til mig, så kan vi tale om det".
Igen, du må gerne gå væk fra situationen.
Kommunikation og konflikthåndtering tager tid. Husk at begge parter har et ansvar.
Du kan ikke ændre andre, men du kan tage styringen i hvordan du selv reagerer/responderer og kommunikerer i en konflikt.
Med ro, integritet og mod på livet.
HUSK: Nogle gange er vi nødt til hoppe ud af dramaet og være 'det gode eksempel'. OGSÅ selvom at det måske i starten giver en reaktion hos modparten.
Dine handlinger tvinger dem til at agere anderledes.
Vær tålmodig og insisterende.
Er det svært at ændre vanerne i din kommunikation?
Måske udsætter du kontant at sige fra, eller ikke at blande dig i det som ikke er dit bord?
Det kan være du frygter at tage fejl, frygter at fortryde, frygter for konsekvenserne?
Dette fører til en følelse af handlingslammelse, gentagende tvivl, usikkerhed eller kontrollerende adfærd.
Det handler om selvværd, men også selvtillid og evnen til at turde at gå uden for comfortzonen i at gøre noget nyt.
Vid at hypnoterapi, NLP og pædagogisk støtte…
...er med til at skabe forløsning, sådan at du netop kan tage styringen over dig selv i konflikt. Med mulighed for at påvirke dig selv og dine omgivelser positivt. Helt ind i kropssproget og tonefaldet.
Du kan blive meget hurtigere i stand til at træffe effektive beslutninger i din kommunikation, med følelsen af tryghed og tillid til dig selv... Nogle gange er vi nødt til, at sætte os selv fri, før andre kan sættes fri.
Du kan sættes fri fra dine gamle vaner og overbevisninger med hypnoterapi og NLP-coaching.
Tag styringen i din kommunikation og konflikthåndtering. Du kan godt!
De kærligste hilsner
Denise Thinggaard, Thinggaard Terapi